مشخصات پل آق قلا
پايه هاي پل آق قلا در جهت شرقي (مخالف جريان آب) براي شکستن فشار آب به صورت مثلثي (موج شکن) شکل گرفته و در جهت غربي (موافق جريان آب) به صورت نيم دايره است.
تاریخچه پل آق قلا
پل آق قلا در قرن نهم هجری قمری بنا شده و در ادوار بعدی خصوصآ در دوره صفویه بازسازی و مرمت شده است
ویژگیها پل آق قلا
موج شکن هاي پل که اندازه هر يک از اضلاع مثلثي آن به 45/3 متر مي رسد ، در دوره اخير با سيمان اندود شده است. بخش نيم دايره پايه ها در نماي غربي ، علاوه بر اينکه به عنوان پشتيبان بدنه پل است ، با تمهيدات درنظر گرفته شده و آجرکاري زيبا ، به صورت عامل تزييني درآمده است. موج شکن هاي مثلثي و پشتيبان هاي نيم دايره پل تا نزديک سطح پل بالا آمده است.
سیمای عمومی پل آق قلا
مصالح اصلي پل ، آجر و ملات گچ و آهک بوده و در تعميرات دوره اخير ، از سيمان و مصالح جديد نيز در آن استفاده شده است.
سطح گذرگاه پل که از طرفين با جان پناهي به ارتفاع 10/1 متر و پهناي 50 سانتي متر محدود شده است ، در گذشته سنگ فرش بوده ؛ ولي در دوره اخير با آسفالت پوشش يافته است. پهناي گذرگاه پل (فاصله بين جان پناه ها) از 20/4 تا 40/4 متر متغير است.
جان پناه هاي پل نيز در دوره اخير با سيمان اندود شده است. اين تغييرات ، به اصالت تاريخي پل لطمه وارد ساخته است. عرض دهانه هاي پل ، از شمال به جنوب به ترتيب : 5/7 ، 6 ، 7 و 40/6 متر است.
ارتفاع دهانه ها نيز از تيزه قوس تا سطح آب ، به ترتيب : 75/9 ، 40/11 ، 12 ، 70/10 متر و ضخامت بخش فوقاني پل ، از تيزه طاق ها تا لبه پل ، به ترتيب : 10/2 ، 80/2 ، 40/2 و 2 متر است