مشخصات کالوَن و قیام کاستِلیون
بازیگران : مهران امام بخش کامبیز امینی فرید قبادی حسام منظور خسرو شهراز یعقوب صباحی عمار آشوری مریم راسخ مهراب رستمی امیر رجبی و علی کوشا
نویسنده : حمیدرضا نعیمی
طراحی صحنه : آرش دادگر
طراح لباس : مرضیه برزی و آرش دادگر
تاریخچه کالوَن و قیام کاستِلیون
این نمایش یک برداشت آزاد از رمان "وجدان بیدار" اثر اشتفان تسوایک است.
ویژگیها کالوَن و قیام کاستِلیون
نمایش «کالون و قیام کاستلیون» نوشته حمیدرضا نعیمی، یک برداشت آزاد از رمان «وجدان بیدار» اشتفان تسوایک است که اعتراضی به تفسیرهای دگماتیستیک و رادیکال کلیسای قرون وسطی از دین است. این نمایش معترض است به تصویری خشن و آزاردهنده از مقدسات برای مریدان و کشیشها که توصیه کالون برای مریدان خود است. مریدانی که اندیشیدن را فراموش کرده و درگیر ظواهر و شعائر توصیه شده کالون هستند و ذرهای به دنبال تفکر و عقلانیت نیستند.
سانسها کالوَن و قیام کاستِلیون
18:00
شرایط استفاده کالوَن و قیام کاستِلیون
هرشب بجز شنبه ها ساعت 18:00 در سالن استاد سمندریان
سایر اطلاعات کالوَن و قیام کاستِلیون
در کالون و قیام کاستلیون تاکید کارگردان در طراحی صحنه در راستای میزانس ها است به نحوی که دکور نمایش ساده اما کاربردی وشامل چهار میز وچند چهارپایه کوچک، تعدای گلدان و چند طناب است که دارای ترکیب بندی مستطیل شکل بوده وبا حرکات درهم تنیده شده است ودست کارگردان را برای خلاقیت مناسب باز گذاشته است.
تبدیل فضا از زندان به دادگاه وتاکید جذاب کارگردان برای نوع تاکید گذاری در صحنه، قراردادن تمامی اهل کلیسا در پشت میز وتنها بودن سروه در طرف دیگر آن هم ایستاده وبا استقامت ویا به نشان دادن زندانی در حال زجر با استفاده از طناب طراحی صحنه را بسیار کاربردی کرده است. دیوار های سیاه رنگی که در پشت کشیشان دارد خود از سیه دلی این افراد خبر می دهد.
استفاده کاربردی از آنجا در این نمایش قابل درک است که در بخشی از نمایش برای به دام انداختن کاستلیون ومنصرف کردن او از قبول وکالت سروه جا به جایی چهار پایه توسط یکی از کشیشان ونشستن مداوم «فارل» بر روی آن ریتم صحنه را به مفهوم نمایش نزدیک و همخوان می کند و در جایی تداعی کردن مزرعه با چند گلدان که تنها صحنه ایی است که حیات به معنای ذاتی کلمه در آن دیده می شود علاوه بر مسطتیل بودن آن بازنمایی درون کاستیون نیز می باشد و زمینه ساز ملاقات او با مسیح است.
نور نیز در این نمایش از عناصر مهم در روند تشدید این زجر بشر در قرون وسطا دارد نورهای تیز ،ساکن، وسرد با سایه روشن های وهم آلود تاکید بر نور حتی به عنوان یک شخصیت بازی دارد همچنین تاکید کارگردان برای استفاده از موسیقی و افکتها وترکیب منتطقی ومنظم آن با عناصر مذکور ایجاد ترکیبی زیبا را درماهیت نمایش باعث شده است.
منبع کالوَن و قیام کاستِلیون
- وب سایت تماشاخانه ایرانشهر
- روزنامه بانی فیلم
- روزنامه همشهری