مشخصات مقبره شیخ بهایی
نسبت شیخ بهایی به حارث همدانی از صحابه معروف حضرت علی (ع) میرسد. شیخ بهایی در سال 1030 هجری قمری در گذشته است.
زمان مناسب بازدید مقبره شیخ بهایی
با توجه به تابستانهای گرم و زمستانهای سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.
تاریخچه مقبره شیخ بهایی
ویژگیها مقبره شیخ بهایی
بنای این رواق که قبل از مرگش محل تدریس او نیز بوده حدود ۱۰۲ متر مساحت داره که با آینه کاری های بسیار و کتیبه های خوشنویسی شده بسیار زیبایی تزیین شده است. کتیبه هایی روی دیوار نصب شده که تاریخ مرگ و تولد شیخ بهایی را روی آن نوشته است.
نکات مثبت مقبره شیخ بهایی
در مورد عظمت علمی این دانشمند همین بس که یونسکو سال ۲۰۰۹ میلادی را سال نجوم و شیخ بهایی نامگذاری کرده بود.
سایر اطلاعات مقبره شیخ بهایی
اصلیت شیخ بهایی از جبل عامل شام بود و بهاء الدین محمد ده ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی از بزرگان علمای شام به سمت ایران رهسپار شد و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سکونت کردند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول شد. مرگ این عارف بزرگ و دانشمند را به سال 1030 و یا 1031 هجری در پایان 87 سال حیاتش ذکر کردند.
وی در شهر اصفهان روی در نقاب خاک کشید و مریدان پیکر او را با شکوهی که شایسته شان او بود ، به مشهد بردند و در جوار حرم امام رضا (ع) به خاک سپردند. ولادت بـهاء الدین محمد بن حسین همدانى عاملى جبعى معروف به شیخ بهایى؛ حكیم، فقیه، عارف، مـنجم، ریاضىدان، شاعر، ادیب، مورخ بزرگ؛ درسال 953 ه.ق در بعلبك از توابع جبل عامل در خاندان علم و دانش كه تبار و نسب خود را به حارث همدانى یكى از یاران مخلص على علیه السلام مـىرسـانـنـد؛ پـا بـه عـرصـهی حـیات نهاد.
پدر عالیقدر او، عالم بزرگوار شیخ حسین فرزند عـبـدالـصـمد حارثى- متوفى 984 ه.ق- یكى از شاگردان مبرز فقیه نامدار شیعه مرحوم شهید ثانى- مستشهد 966 ه.ق- است. او كه خود صاحب نظر بوده و كتبى در فقه و اصول و علوم متداول عصر خود داشتهاست؛ پس از شهادت شهید ثانى در ایام جوانی؛ در اثر سختگیری ها و كارشكنی هایى كـه در امـور شیعه در جبل عامل پیش آمده بود؛ به ایران منتقل گردید. محمد نیز که همراه پدر بـود در عـهد حكومت صفویه كه یک حركت سیاسى با تز دفاع از اهل بیت علیهم السلام و دوستى و مودت آل عـصـمـت علیهم السلام شـروع شـده بـود؛ به حكومت صفوى پیوست و با خاندان بزرگ منشار كه عنوان شیخ الاسلامى حكومت را داشت؛ وصلت نمود.
شـیـخ بـهـایـى در اثـر ذكاوت و استعداد فطرى كه داشت؛ با بهرهگیرى از پدر و محیط علمى- فضیلتى اصفهان توانست در علوم و دانش هاى متداول عصر تبحرى به دست آورد؛ تا آن جا كه برخى در توصیف او گفتند: او علامهیِ جهان بشر و مجدد دین در قرن حادى عشر است كه ریاست مذهب و ملت به او منتهى گردید. در علوم و فنون اسلامى فنى وجود نداشته باشد كه او را در آن بهرهاى نباشد. منزلت علمى و قلمى فـقیه ربانى و عارف صمدانى، شیخ بها الدین محمد عاملى یكى از بزرگان و مفاخر و نوابغ اواخر قـرن دهم و اوایل قرن یازدهم ه.ق مىباشد؛ كه در جامعیت و تنوع علوم و دانش، كمتر نظیرى مـىتـوان بـر او پـیـدا نـمود.
او یكى از جامع ترین افراد روزگار خویش در وسعت معلومات و تنوع اطلاعات بودهو از این نظر برجستگى مشخصى در میان فقها و دانشمندان كسب كردهاست؛ و اگر او را نادرهاى از نوادر و نابغهاى از نوابغ نامیده باشیم، راه مبالغه نپیمودهایم و خود شیخ نیز با تواضع و فـروتـنى خاصى به این حقیقت اعتراف دارد؛ آنجا كه مىگوید: من در مباحثه و جدل، بر هر ذو فـنونى چیره شدم؛ ولى هرگز نتوانستم با كسى كه در یك فن استاد بود؛ حریف شوم.
شـیـخ بـهایى در زمینههاى مختلف، اطلاعات و آگاهى دارد و همین آگاهى و وسعت معلومات؛ نـوعـى جـاذبیت به آثار او بخشیده است كه از میان انبوه آثارگذشتگان كتابها و تالیفات او را به صورت كتاب روز و مورد علاقه درآوردهاست. به طور مثال در كتاب اربعین كه یك كتاب حدیثى و فـقهى است، از مسائل ریاضى و هیأت نیز استفاده كردهاست و مسائل آنها را به صورت روشن و ملموس در اختیار خواننده قرار داده است.
عصر زندگى او در نـیمه اول قرن یازدهم ه.ق که مصادف با ربع اول قرن هفدهم است، زندگى مى كرد؛ قرنى كه بـراى مورخین داراى اهمیت و اعتبار ویژهاى است. قرن هفدهم قرن پیشرفت و رنسانس عـلـمـى در اروپـا نام گرفتهاست؛ از طرفى در این زمان زمامداران نامدارى حاكمیت داشتند مانند: سلیمان قانونى در عثمانى، شاه عباس صفوى اول در ایران، سلطانِ مغول محمد شاه اكبر گورکانی در هندوستان، ملكه الـیـزابـت اول درانـگـلـسـتان، لوئى چهاردهم در فرانسه. همه این زمامداران؛ برخلاف اسلاف و اقران خود عموماً معروف به علمدوستى و دانشطلبى بودهاند و در روزگار این حـكـومتها دانشمندان و هنرمندان نامى در سرتاسر جهان پا به عرصه حیات نهادند: در انـگـلـسـتـان: فرانسیس بیكن- صاحب مكتب تجربى كه از مـیـراث غـنى فرهنگ اسلامى بهرهها بردهاست- ، شكسپیر- شاعر و نویسندهی نامدار - . در فـرانـسـه: رنـه دكـارت- شـاعـر و نـمایشنامه نویس - . در ایتالیا: گالیله . بـه مـوازات هـمـیـن آگـاهی هاى در سطح جهان، در دنیاى اسلام نیز نویسندگان و فلاسفه نـامدارى مانند ملاصدرا، میرداماد و شیخ بهایى پا به عرصهی حیات علمى نهادهاند؛ كه در مورد شخصیت اخیر گفتند: حب وطن پیامبر گرامى اسلام فرموده است: حب الوطن من الایمان. شیخ بهایى تفسیرى نو از این حدیث ارائه مىكند، كه بسیار در خور تأمل است. تقریباً همه افرادى كه این حدیث را تفسیر و معنا كردند؛ وطن را وطن جغرافیایى و زادگاه دانستند.
برخى از روشنفكران نیز این حدیث را به چیزى در تایید ناسیونالیسم، وطنپرستى و ملى گرایى تفسیر كردهاند. شاگردان بـراى پـى بـردن بـه مـقام علمى و میزان دانش شیخ، كافى است بدانیم كه متجاوز از چهل تن از دانـشـمـنـدان و بزرگان قرن یازده ه.ق از وى علم آموخته و بهره بردهاند: صدر الدین محمد ابراهیم شیرازى ، معروف به ملاصدرا؛ فیلسوف معروف . ملا محمد محسن بن مرتضى بن محمود، معروف به فیض كاشانى؛ صاحب تفسیر صافى . ملا عز الدین فراهانى مشهور به علینقى كمرهاى؛ شاعر معروف قرن یازدهم . ملا محمد باقر بن محمد مؤمن خراسانى، معروف به محقق شیخ الاسلام . شیخ جواد بغدادى، مشهور به فاضل جواد؛ صاحب شرح خلاصة الحساب و زبدة فى الاصول . ملا محمد تقى مجلسى، صاحب روضة المتقین. سید عز الدین حسینى كركى عاملى، مشهور به مجتهد مفتى اصفهانى . تألیفات او یـكـى از پـر بـركـتتـرین علماى جهان اسلام از نظر تألیف و تنوع در آن بودهاست.
برخى تعداد تـألیفات او را با توجه به رسالهها و تحشیهها و تعلیقهها، به عدد200 جلد رساندهاند؛ ولى تازهترین تـحـقـیـق در این مورد، تلاش و كوشش دانشمند محترم، جناب آقاى دكتر محمد باقر حجتى، از اسـاتـیـد محترم دانشگاه تهران است كه به كنفرانس دمشق در مورد شیخ بهایى ارائه دادهاند. ایشان بر حسب تتبع و تفحص كـامـلـى كـه داشـتـهاسـت، تعداد آنها را 123 جلد اعلام مىكند و بر حسب دسته بندى كه دارد، مىنویسد: الف ـ فقه؛ 29 جلد مهمترین این کتب شامل گزینههای زیر است: الحبل المتین، اثنى عشریات خمس، جامع عباسی، حاشیه بر ارشاد الاذهان علامه حلى، شرح من لایحضره الفقیه، حاشیه بر قواعد شهید اول، حاشیه بر قواعد علامه، حاشیه بر احكام الشریعه علامه حلى، مشرق الشمسین و ... . ب ـ علوم قرآنى؛ 9 جلد مهمترین این کتب شامل گزینههای زیر است: اكسیر السعادتین، تفسیر عین الحیوة، تاویل الآیات، العروة الوثقی، حاشیه انوار التنزیل قاضى بیضاوى، حل الحروف القرآنیه، حاشیه كشاف زمخشرى و ... . ج ـ حدیث؛ 2 جلد حاشیه كتاب من لایحضره الفقیه و اربعین د ـ ادعیه و مناجات؛ 6 جلد مصباح العابدین، حاشیه بر صحیفه سجادیه، الحدیقة الهلالیه، الحدیقة الاخلاقیه، شرع دعاى صباح، مفتاح الفلاح فی عمل الیوم و اللیلة. ه ـ اصول اعتقادات؛ 5 جلد اثبات وجود القائم، اجوبة سید زین الدین، الاعتقادیه، مقارنه بین امامیه و زیدیه، وجوب شكر المنعم و ـ اصول فقه؛ 5 جلد زبدة الاصول، شرح عضدی، حاشیه زبدة الاصول، شرح حاشیه خطائی، الوجیزه. ز ـ رجال و اجازات؛ 8 جلد حاشیه خلاصة الاقوال علامه حلى، حاشیه رجال نجاشى، حاشیه معالم العلما ابن شهرآشوب مازندرانى، اجازه او به میرداماد، اجازه او به مجد الدین، طبقات الرجال، الفوائد الرجالیه ح ـ ادبیات و علوم عربى؛ 28 جلد مهمترین این کتب شامل گزینههای زیر است: اسرار البلاغه، حاشیه بر مطول تفتازانی، تهذیب البیان، ریاض الارواح، فوائد صمدیه ط ـ وقایع الایام؛1 جلد توضیح المقاصد فی ما اتفق فى ایام السنة. ى ـ ریاضیات؛20 جلد مهمترین این کتب شامل گزینههای زیر است: اسطرلاب، انوار الكواكب، تحقیق جهت قبله، تشریح الافلاک، حاشیه شرح التذكره خواجه نصیر الدین طوسى در هیأت، الحساب، حل اشكال عطارد و قمر، صحیفه در اسطرلاب، استعلام، تقویم شمس با اسطرلاب، معرفة التقویم، جبر و مقابله و ... . ك ـ حكمت و فلسفه؛ 3 جلد انكار جوهر الفرد، الوجود الذهنی، وحدت وجود، ل ـ علوم غریبه؛ 4 جلد احكام النظر الى كتف الشاة، رساله جفر، جفر و فالنامه
شرایط استفاده مقبره شیخ بهایی
مقبره این دانشمند بین صحن امام و آزادی و در جایی که بیشتر محل تدریس او بوده قرار دارد.